Vijeće Europe: Sposobni sudski savjetnici mogu pružiti dragocjenu potporu sucima i na taj način pomoći u poboljšanju rada sudova na svim razinama
Europska konvencija o ljudskim pravima (EKLJP) jamči pravo na zakonom ustanovljen neovisan i nepristran sud. Neovisnost i nepristranost sudaca zaštićeni su i tijekom njihovog imenovanja i u vršenju njihovih dužnosti kako bi mogli suditi u skladu s tim jamstvima. Kada suce u suđenju podupiru savjetnici, kvaliteta i učinkovitost njihova rada može biti dodatno unaprijeđena u interesu društva i stranaka u postupku. Međutim, to se mora učiniti na način koji ne ugrožava prava stranaka prema članku 6. EKLJP. Stoga je Savjetodavno vijeće europskih sudaca (CCJE) pripremilo Mišljenje u skladu s mandatom koji mu je dodijelio Odbor ministara.
Zaključci i preporuke tog mišljenja su, između ostalog:
- Odlučivanje je u središtu dužnosti suca u svim pravnim sustavima (18. odlomak). Sudski savjetnici moraju podržati suce u njihovoj ulozi, a ne zamjenjivati ih (19. odlomak). Dakle, sudski savjetnici se ne bi trebali angažirati nauštrb imenovanja sudaca u odgovarajućem broju (14. odlomak).
- Sposobni sudski savjetnici mogu pružiti dragocjenu potporu sucima i na taj način pomoći u poboljšanju rada sudova na svim razinama (11. i 15. odlomak). Posebno, sudski savjetnici mogu biti važan alat za poboljšanje učinkovitosti sudova (13. odlomak). Države članice trebale bi pažljivo razmisliti hoće li zaposliti sudske savjetnike i ako da, na kojim bi ih sudovima trebali zaposliti i kako organizirati njihov rad kako bi podržali kvalitetu i pravodobnost, a time i učinkovitost pravosudnog sustava (15. odlomak) ,
- Države članice trebale bi osigurati odgovarajuća sredstva za zapošljavanje kvalificiranog sudskog osoblja, što uključuje sudske savjetnike tamo gdje su oni zaposleni (13. odlomak).
- Da bi osigurali prava stranaka prema članku 6. EKLJP-a, suci moraju baratati zakonom i činjenicama na način da sudske odluke ostanu u potpunosti njihove (18. odlomak). Što su sudski savjetnici bliži procesu donošenja odluka te što je veće radno opterećenje sudaca, to je važnije da su pravosudni sustavi i suci na oprezu kako bi osigurali da suci zadrže kontrolu pomno nadzirući rad sudskih savjetnika (14. i 22. odlomak).
- Države članice trebale bi razmotriti uvođenje propisa ili smjernica koje će informirati suce i sudske savjetnike o tome koji se poslovi mogu prenijeti na sudske savjetnike, stvarajući na taj način transparentnost i odgovornost o prihvatljivom uključivanju sudskih savjetnika u postupak donošenja odluka (34. odlomak).
- Države članice trebale bi razmotriti uređivanje statusa sudskih savjetnika, uzimajući u obzir njihov izbor, plaće, ocjenjivanje, organizaciju, potrebe za osposobljavanjem i - ako je to primjenjivo - status dugoročnih savjetnika (odlomci 41.-54.).
- Potiče se države članice da pronađu ravnotežu između prednosti i nedostataka dugoročnih i kratkoročnih angažmana sudskih savjetnika (stavak 49.). Kvalitetne sudske savjetnike treba poticati i podržavati na njihovom putu da postanu suci ako je to moguće u pojedinom pravosudnom sustavu, (48. odlomak).
(...)
Cijeli tekst Mišljenja možete pronaći u rubrici Dokumetni udruge